서울대생이 직접 만든 고3 9모 영어 해설지(정답근거)
안녕하세요!
이번 고3 9모 영어를 저만의 방식으로 만든 해설지를 업로드하겠습니다.
ebsi 해설지는 주로 해석 위주이기에 정답 근거가 잘 보이지 않더라고요.
이에 제가 평소 과외하는 방식으로 1~9등급까지
누구나 보고 이해할 수 있도록 손해설지를 만들었습니다.
정답근거까지 포함되어 있습니다.
다만 18-20, 도표, 43-45는 제외하였으며,
이를 제외한 모든 문제가 해설되어 있습니다!
하단의 카페에 pdf 파일로 업로드하였으니,
인쇄하거나 pdf 파일로 보고 싶으신 분들은
하단의 링크로 들어가주세요!
https://popsong-melody.tistory.com/7
21. “The best is the enemy of the good.”이 다음 글에서의미하는 바로 가장 적절한 것은?
Gold plating in the project means needlessly enhancing the expected results, namely, adding characteristics that are costly, not required, and that have low added value with respect to thetargets ― in other words, giving more with no real justification other than to demonstrate one’s own talent. Gold plating is especially interesting for project team members, as it is typical of projects with a marked professional component ― in other words, projects that involve specialists with proven experienceand extensive professional autonomy. In these environments specialists often see the project as an opportunity to test and enrich their skill sets. There is therefore a strong temptation, in all good faith, to engage in gold plating, namely,to achieve more or higher-quality work that gratifies the professional but doesnot add value to the client’s requests, and at the same time removes valuable resources from the project. As the saying goes, “The best is the enemy of the good.”
① Pursuing perfection at work causes conflicts among team members.
② Raising work quality only to prove oneself is not desirable.
③ Inviting overqualified specialists to a project leads to bad ends.
④ Responding to the changing needs of clients is unnecessary.
⑤ Acquiring a range of skills for a project does not ensure success.
금도금 = 비유적인 표현으로, 전문성을 충족할 만하지만 고객의 요구에 대하여 부가가치가 없음 (예를 들어 수학경시대회에 나가서 문제를 푸는 것은 내 실력을 체크하고, 자기 만족을 위해 우승하고자 함. 그러나 이는 사회 전체적으로 이득이 되지 않음, 개인의 만족감을 위한 것일뿐)
노란색 형광펜 : 금도금의 부정적인 측면(예상되는 결과를 불필요하게 향상하고, 자신의 재능을 입증하는 것 외에는 실질적인 명분이 없는 더 많은 것을 제공함) 즉 비용이 많이 들고 필요하지 않고, 부가 가치가 낮은 특성을 추가함.
초록색 형광펜 : 전문적 자율성을 갖춘 전문가들이 금도금을 선호하는 이유 - 종종 프로젝트를 자신의 다양한 능력을 테스트하고 강화할 기회로 여기기 때문, 이로 인해 전문가들의 욕구는 만족시키지만 고객의 가치를 더하지 않음. 왜 고객의 가치를 더하거나 만족시키지 못할까? 목표와 관련하여 부가 가치가 낮은 특성을 추가하기 때문. 또한 고객의 가치를 더하지 않으면서 더 높은 품질의 성과를 달성하려고 함. 즉 전문가들은 금도금을 자신의 능력을 확인하고 자신의 사리사욕을 채우는 용으로 사용하는 것일뿐.
“The best is the enemy of the good” (최고는 좋음의 적이다)
the best = gold plating을 통해 자신의 전문성을 입증하는 것
the good = client가 실제로 원하는 것
-> the best가 the good에 부정적 영향(enemy)을 미치며, 이는 정답 2번인 '오로지 자신을 증명하기 위해 성과의 질을 올리는 것은 바람직하지 않다'로 연결
화자가 원하는 것은 전문가들이 자신을 증명하기 위해서가 아닌 고객의 요구를 들어주며 성과의 질을 올리는 것 -> 즉 노란색 형광펜과 정반대 내용
22. 다음 글의 요지로 가장 적절한 것은?
The need to assimilate values and lifestyle of the host culturehas become a growing conflict. Multiculturalists suggest that there should be a model of partial assimilation in which immigrants retain some of their customs, beliefs, and language.There is pressure to conform rather than to maintain their cultural identities, however, and these conflicts are greatly determined by the community to which one migrates. These experiences are not new; many Europeans experienced exclusion and poverty during the first two waves of immigration in the 19th and 20th centuries. Eventually, these immigrants transformed this country with significant changes that included enlightenment and acceptance of diversity. People of color, however, continue to struggle for acceptance. Once again, the challenge is to recognize that other cultures think and act differently and that they have the right to do so. Perhaps, in the not too distant future, immigrants will no longer be strangers among us.
① 이민자 고유의 정체성을 유지할 권리에 대한 공동체의 인식이필요하다.
② 이민자의 적응을 돕기 위해 그들의 요구를 반영한 정책 수립이 중요하다.
③ 이민자는 미래 사회의 긍정적 변화에 핵심적 역할을 수행할 수 있다.
④ 다문화사회의 안정을 위해서는 국제적 차원의 지속적인협력이 요구된다.
⑤ 문화적 동화는장기적이고 체계적인 과정을 통해 점진적으로이루어진다
노란색 형광펜 : 이민자와 주류 문화 사이의 갈등. 이민자들은 그들의 문화, 관습을 인정해주는 모델이 있어야 한다고 제안하지만, 그들의 문화적 정체성을 유지하기보다는 순응해야 한다는 압력이 있음. 즉, 이민자와 주류 문화 및 생활방식 사이에 갈등이 존재.
초록색 형광펜 : 이에 이민자들은 그 갈등 속에서 그들의 문화적 정체성을 받아들여질 수 있기 위해 노력함. 이를 위해서는 '그들=이민자'이 그렇게 할 권리가 있다는 것을 인정하는 것임. 즉, 공동체가 '이민자들이 주류 문화가 아닌 고유의 정체성(=문화적 정체성)을 유지할 권리가 있다'는 인식을 가져야 함.
23. 다음 글의 주제로 가장 적절한 것은?
The primary purpose of commercial music radio broadcasting is to deliver an audience to a group of advertisers and sponsors. To achieve commercial success, that audience must be as large as possible. More than any other characteristics (such as demographic or psychographic profile, purchasing power, level of interest, degree of satisfaction, quality of attention or emotional state), the quantity of an audience aggregated as a mass is the most significant metric for broadcasters seeking tomake music radio for profitable ends. As a result, broadcastersattempt to maximise their audience size by playing music that is popular, or ― at the very least ― music that can be relied upon not to cause audiences to switch off their radio or change the station. Audience retention is a key value (if not the key value) for many music programmers and for radio station management. In consequence, a high degree of risk aversion frequently marksout the ‘successful’ radio music programmer. Playlists are restricted, and often very small.
① features of music playlists appealing to international audiences
② influence of advertisers on radio audiences’ musical preferences
③ difficulties of increasing audience size in radio music programmes
④ necessity of satisfying listeners’ diverse needs in the radio business
⑤ outcome of music radio businesses’ attempts to attract large audiences
노란색 형광펜 : 이 지문의 핵심 주제 - 청취자 보유는 상업적 음악 라디오 방송의 주된 목적이며 핵심 가치이기에 방송 목록은 한정되고 매우 적음 (성공한 방송들만 남기 때문)
청취자를 광고주와 후원자 집단에 인도하기, 대규모의 청취자, 집단으로 모인 청취자의 크기, 청취자의 규모 극대화 => 음악 프로그램 제작자와 라디오 방송국의 핵심 가치
즉, 모인 청취자의 크기는 수익과 관련이 있고 인기와도 관련이 있으므로 '성공한' 라리도 음악 프로그램이 발생. 또한 성공한 프로그램이 있다면 실패한 프로그램도 있으며, '대규모의 청취자'를 중요시 여기기에 성공한 방송이 적고, 이는 방송 목록을 제한시킴.
=> 정답 5번 (음악 라디오 사업의 대규모 청취자를 끌어들이려는 시도의 결과)
대규모 청취자를 끌어들이려고 했기에, 소규모 청취자가 있는 라디오 방송들은 사라지게 되었고 따라서 방송 목록이 한정되고 매우 적음.
24. 다음 글의 제목으로 가장 적절한 것은?
Before the web, newspaper archives were largely the musty domain of professional researchers and journalism students. Journalism was, by definition, current. The general accessibility of archives has greatly extended the shelf life of journalism, with older stories now regularly cited to provide context for more current ones. With regard to how meaning is made of complex issues encountered in the news, this departure can be understood as a readiness by online news consumers to engage with the underlying issues and contexts of the news that was not apparent in, or even possible for, print consumers. One of the emergent qualities of online news, determined in part by the depth of readily accessible online archives, seems to be the possibility of understanding news stories as the manifest outcomes of larger economic, social and cultural issues rather than short-lived and unconnected media spectacles.
① Web-based Journalism: Lasting Longer and Contextually Wider
② With the Latest Content, Online News Beats Daily Newspapers!
③ How Online Media Journalists Reveal Hidden Stories Behind News
④ Let’s Begin a Journey to the Past with Printed Newspapers!
⑤ Present and Future of Journalism in the Web World
노란색 형광펜 : [웹 이전]
신문 기록 보관소 -> 전문적 연구원과 언론학과 학생이 거의 찾지 않음(곰팡내 나는 영역)
저널리즘 -> 최신에 관한 것
즉 신문 기록 보관소와 저널리즘의 차이점 제시
초록색 형광펜 : [웹 이후]
자료 보관소(기록 보관소)의 오래된 기사가 최신 기사에 맥락을 제공하기 위해 인용됨
-> 저널리즘의 유통 기한을 크게 늘림 (저널리즘의 지속성 증가)
또한 이 둘의 결합으로 인해 소비자들은 뉴스의 이슈와 맥락을 더 이해할 수 있게 됨
-> 저널리즘의 맥락에 소비자들의 관여성 증가
=> 더 이상 수명이 짧고 연결성이 없는 미디어가 아니라 더 큰 다양한 이슈의 분명한 결과로 이해됨 (웹 이후 탄생한 웹 기반 저널리즘의 유통기한이 늘어나고, 맥락이 더 넓어짐)
29. 다음 글의 밑줄 친 부분 중, 어법상 틀린 것은?
Viewing the stress response as a resource can transform the physiology of fear into the biology of courage. It can turn a threat into a challenge and can help you ① do your best under pressure. Even when the stress doesn’t feel helpful ― as in the case of anxiety ― welcoming it can transform ② it into something that is helpful: more energy, more confidence, and a greater willingness to take action. You can apply this strategy in your own life anytime you notice signs of stress. When you feel your heart beating or your breath quickening, ③ realizingthat it is your body’s way of trying to give you more energy. If you notice tension in your body, remind yourself ④ thatthe stress response gives you access to your strength. Sweaty palms? Remember what it felt like ⑤ to goon your first date ― palms sweat when you’re close to something you want.
-> 정답을 매우 쉽게 찾을 수 있었음 [영어 평가원 어법 3개년 정리에서 빈출되는 개념으로 설명]
①[출제자의 의도] : 준사역동사의 목적격 보어
help에 이어지는 목적격 보어로는 to부정사나 동사원형이 둘 다 가능하므로 do는 어법상 적절함 (만약 to do 였어도 어법상 적절, help는 준사역동사로 목적격 보어로 동사원형만을 취하지 않고 to 부정사도 같이 취할 수 있다는 것을 기억하기)
② [출제자의 의도] : 대명사
앞에 있는 the stress를 가리키는 대명사 it은 어법상 적절함
③[출제자의 의도] : 동사 (한 문장의 진짜 동사)
When이 이끄는 부사절 다음에 주절이 이어지는데, realizing 뒤에 주절의 동사가 없으므로 realizing을 realize로 고쳐야 함 (항상 동사에 밑줄이 있을 때에는 그 문장의 진짜 동사인지 파악하고,그 후에 분사인지 아닌지를 파악하기)
④ [출제자의 의도] : 접속사 that
remind의 목적어인 명사절을 이끌고 있고,뒤에 문장이 완전하므로(주어 – the stress response,동사 - gives,목적어 – access, 목적어를 수식하는 구 – to your strength) 접속사 that은 어법상 적절함
⑤ [출제자의 의도] : to 부정사의 진주어
it은 형식상의 주어(가주어)이고 to go on your first date가 진짜 주어에 해당하는 부분이므로 to go는 어법상 적절함 (to 부정사가 주어일 때 너무 길면 it을 가주어로 맨 앞에 두고, to 부정사구(진주어)를 뒤로 뺀다)
30. 다음 글의 밑줄 친 부분 중, 문맥상 낱말의 쓰임이 적절하지 않은 것은?
Why is the value of place so important? From a historical perspective, until the 1700s textile production was a hand process using the fibers available within a ① particular geographic region, for example, cotton, wool, silk, and flax. Trade among regions ② increased the availability of these fibers and associated textiles made from the fibers. The First Industrial Revolution and subsequent technological advancements in manufactured fibers ③ added to the fact that fibers and textiles were no longer “place-bound.” Fashion companies created and consumers could acquire textiles and products made from textiles with little or no connection to where, how, or by whom the products were made. This ④ countered a disconnect between consumers and the products they use on a daily basis, a loss of understanding and appreciation in the skills and resources necessary to create these products, and an associated disregard for the human and natural resources necessary for the products’ creation. Therefore, renewing a value on place ⑤ reconnects the company and the consumer with the people, geography, and culture of a particular location.
-> 순서 문제로 나왔어도 좋았을 듯
노란색 형광펜: 장소의 가치에 관한 이야기 (1700년대까지는 직물 생산이 지리적으로 특정한 지역 내에서 이용 가능했음) => 장소의 제한을 받음
초록색 형광펜: 그러나지역 간 무역으로 인해 직물의 가용성이 특정 지역에서 다른 지역으로까지 범위가 넓어졌고, 1차 산업혁명과 그 뒤에 이어진 제조 섬유에서의 기술 발달이 더 이상 섬유와 직물이 ‘장소에 구애 받지 않는다’는 사실을 보여줌,이로 인해 제품이 어디서,어떻게,누구에 의해 만들어졌는지와 관련된 정보 없이 직물들이 만들어졌고,소비자들은 이 정보를 얻을 수 없게 됨(disconnect)=> 기술 발달과 무역으로 인해 장소 제한이 풀어지고 장소에 구애 받지 않게 됨
파란색 형광펜: 따라서 이러한 문제점으로 인해 ‘장소의 가치를 새롭게 하는 것’이 등장했고,이는 사람과 지리를 분리시켰던(disconnect) 문제를 해결하기 위해사람,지리,특정 장소를 다시 연결해줌
[정답] 4번, counter(반박하다 – 앞의 문장과 반대) -> result in(초래하다 – 앞의 문장을 지지)
섬유와 직물이 장소에 구애받지 않게 되면서 제품이 어디서,어떻게,누구에 의해 만들어졌는지에 관한 정보가 희소해짐.따라서 소비자는 자신이 사용하는 제품에 대한 생산 과정 이해, 제품 생산에 투입된 원료나 생산자의 노고 등에 대한 이해가 부족하게 되었다는 맥락이 자연스러움.
Disconnect -> 소비자와 상품 간의 단절 -> 소비자가 상품의 정보(지리적 위치 포함)를 모름
31. In the post-World War II years after 1945, unparalleled economic growth fueled a building boom and a massive migration from the central cities to the new suburban areas. The suburbs were far more dependent on the automobile, signaling the shift from primary dependence on public transportation to private cars. Soon this led to the construction of better highways and freeways and the decline and even loss of public transportation. With all of these changes came a _____________ of leisure. As more people owned their own homes, with more space inside and lovely yards outside, their recreation and leisure time was increasingly centered around the home or, at most, the neighborhood. One major activity of this home-based leisure was watching television. No longer did one have to ride the trolly to the theater to watch a movie; similar entertainment was available for free and more conveniently from television.
① downfalll ② uniformity ③ restoration ④ privatization ⑤ customization
[정답 근거] : 노란색 형광펜(사유화에 관한 이야기를 다 다른 단어로 표현하고 있음)
제 2차 세계대전 이후 유례없는 경제 성장은 중심 도시에서 교외 지역으로의 대규모 이주를 부추겼다.이로 인해 사람들은 대중교통에서 자가용을 더 많이 이용하게 되었고,자신의 집 내부 공간도 더 넓어지고 외부 정원으로 인해 아름다워졌다.
즉, public -> private으로 변하고 있음을 알 수 있다.또한 휴양과 여가 시간도 집이나 이웃에 집중되었다. (점점 사유화가 되고 있음을 증명)또한 더 이상 영화를 보기 위해 극장까지 가지 않고 ‘집 안’에 있는 텔레비전으로 편하게 이용 가능해졌다.
=> 여가의 ‘사유화’
32. Many people create and share pictures and videos on the Internet. The difficulty is finding what you want. Typically, people want to search using words (rather than, say, example sketches). Because most pictures don’t come with words attached, it is natural to try and build tagging systems that tag images with relevant words. The underlying machinery is straightforward ― we apply image classification and object detection methods and tag the image with the output words. But tags aren’t _____________________________. It matters who is doing what, and tags don’t capture this. For example, tagging a picture of a cat in the street with the object categories “cat”, “street”, “trash can” and “fish bones” leaves out the information that the cat is pulling the fish bones out of an open trash can on the street.
① a set of words that allow users to identify an individual object
② a comprehensive desc/2ion of what is happening in an image
③ a reliable resource for categorizing information by pictures
④ a primary means of organizing a sequential order of words
⑤ a useful filter for sorting similar but not identical images
노란색 형광펜: 사람들의 니즈,욕구 – 원하는 것을 찾을 때 ‘단어를 사용’하여 검색하길 원함
초록색 형광펜: 그러나 사진 올릴 때 문제점이 발생,사진에는 단어가 첨부되지 않음.즉,사람들의 니즈가 충족되지 못함.이를 해결하기 위해 이미지와 관련된 단어를 태그하는 태그 시스템이만들어짐. 이는 사진을 올릴 때 출력된 단어로 이미지를 태그하는 방식.
파란색 형광펜: 그러나 태그 시스템도 결함, 문제점이 있음.바로 ‘이미지에서 일어나고 있는 일에 대한 포괄적인 설명이 아님 – 정답’. 사진에서 중요한 것은 ‘누가 무엇을 하고 있는지’,즉 이미지의 포괄적인 설명인데,태그는 그 정보를 빠뜨리게 됨.예를 들어,거리에 있는 고양이의 사진을 고양이,거리,쓰레기통,물고기 뼈로 태그하면,그 고양이가 거리에 있는 열린 쓰레기통에서 물고기 뼈를 빼내고 있다는 정보를 빠뜨리며 주요 키워드만 태그할 수 있음.이는 이미지의 포괄적인 설명(예시에서 보여준 고양이 정보)를 보여주지 못한다는 것을 보여줌.
-> 따라서 정답은 2번
33. An invention or discovery that is too far ahead of its time is worthless; no one can follow. Ideally, an innovation opens up only the next step from what is known and invites the culture to move forward one hop. An overly futuristic, unconventional, or visionary invention can fail initially (it may lack essential not-yet-invented materials or a critical market or proper understanding) yet succeed later, when the ecology of supporting ideas catches up. Gregor Mendel’s 1865 theories of genetic heredity were correct but ignored for 35 years. His sharp insights were not accepted because they did not explain the problems biologists had at the time, nor did his explanation operate by known mechanisms, so his discoveries were out of reach even for the early adopters. Decades later science faced the urgent questions that Mendel’s discoveries could answer. Now his insights _______________________________________. Within a few years of one another, three different scientists each independently rediscovered Mendel’s forgotten work, which of course had been there all along.
① caught up to modern problems
② raised even more questions
③ addressed past and current topics alike
④ were only one step away
⑤ regained acceptance of the public
노란색 형광펜: ‘시대를 너무 앞서간 발명이나 발견은 가치가 없다.’ Why? 누구도 따라갈 수 없기 때문.혁신은 알려진 것에서부터 다음 단계만을 가능하게 하고,한 걸음 앞으로 나아가도록 함 -> 즉,너무 앞서가면 따라갈 수 없다는 말의 반복.이로 인해 미래지향적인 발명은 그 당시에 아무도 이해할 수 없기에 처음에 실패할 수 있음.그 예시로 Gregor Mendal의 유전 이론을 보여줌.
초록색 형광펜: 하지만 그의 미래지향적인 아이디어를 뒷받침하는 생태 환경이 따라잡을 때 = 혁신들이 계속 발전하여 그의 아이디어를 이해할 수 있는 수준으로 도달했을 때. 그때 그 아이디어는 성공할 수 있음. Why? 이제 사람들이 이해할 수 있기 때문.그리고 수십년 후, Mendal의 이론이 답할 수 있는 질문에 과학자들이 직면함.이론이 문제에 답을 한다 = 이론이 그 긴급한 문제의 해결 열쇠이다 = 예전 시대에서는 가치가 없던 혁신이었지만 이제는 가치가 있는 혁신이다.즉,단 한 걸음만 떨어져 있다 = 그의 아이디어를 뒷받침하고 이해할 수 있는 생태 환경이 정립되었다는 뜻. (만약 한 걸음이 아닌 여러 걸음이 떨어져 있었다면 그의 이론을 여전히 이해하지 못한 시대라는 뜻)한 걸음만 떨어져 있다는 말은 이제 그의 이론을 거의 완벽히 이해할 수 있는 수준까지 발명과 발견이 발전했다는 의미.
34. Prior to photography, ______________________________. While painters have always lifted particular places out of their ‘dwelling’ and transported them elsewhere, paintings were time-consuming to produce, relatively difficult to transport and one-of-a-kind. The multiplication of photographs especially took place with the introduction of the half-tone plate in the 1880s that made possible the mechanical reproduction of photographs in newspapers, periodicals, books and advertisements. Photography became coupled to consumer capitalism and the globe was now offered ‘in limitless quantities, figures, landscapes, events which had not previously been utilised either at all, or only as pictures for one customer’. With capitalism’s arrangement of the world as a ‘department store’, ‘the proliferation and circulation of representations ... achieved a spectacular and virtually inescapable global magnitude’. Gradually photographs became cheap mass produced objects that made the world visible, aesthetic and desirable. Experiences were ‘democratised’ by translating them into cheap images. Light, small and mass-produced photographs became dynamic vehicles for the spatiotemporal circulation of places.
① paintings alone connected with nature
② painting was the major form of art
③ art held up a mirror to the world
④ desire for travel was not strong
⑤ places did not travel well
노란색 형광펜: ‘그림’의 특징, 장소들이 잘 이동하지 않는 것.화가들이 항상 특정한 장소를 다른 곳으로 이동시켰지만,시간이 많이 걸리고 운반이 어려웠음.즉,시공간의 제약을 받음
초록색 평광펜: ‘사진’의 특징, 기계적인 복제를 통해 인물,풍경,사진들을 무제한의 양으로 제공받음.또한 대량으로 제작되어 장소의 시공간적 순환을 위한 역동적인 수단이 됨 -> 시공간의 제약을 받지 않고 여러 사람에게 제공될 수 있음.
-> ‘그림’과 ‘사진’을 대조하여 비교하는 글.즉 빈칸은 사진의 주된 특징인 시공간적 순환(장소가 자주 이동하는 것)의 반대인 그림의 특징(시공간의 제한)이다.
= ‘시공간의 제약을 받는가?’로 그림과 사진을 구분지을 수 있음.
35. 다음 글에서 전체 흐름과 관계 없는 문장은?
Although organizations are offering telecommuting programs in greater numbers than ever before, acceptance and use of these programs are still limited by a number of factors. ① These factors include manager reliance on face-to-face management practices, lack of telecommuting training within an organization, misperceptions of and discomfort with flexible workplace programs, and a lack of information about the effects of telecommuting on an organization’s bottom line. ② Despite these limitations, at the beginning of the 21st century, a new “anytime, anywhere” work culture is emerging. ③ Care must be taken to select employees whose personal and working characteristics are best suited for telecommuting. ④ Continuing advances in information technology, the expansion of a global workforce, and increased desire to balance work and family are only three of the many factors that will gradually reduce the current barriers to telecommuting as a dominant workforce development. ⑤ With implications for organizational cost savings, especially with regard to lower facility costs, increased employee flexibility, and productivity, telecommuting is increasingly of interest to many organizations.
노란색 평광펜 : 재택근무 프로그램을 제한하는 수많은 요인들 [한계]
초록색 형광펜 : 재택근무 프로그램의 한계(노란색 형광펜)를 극복하게 만들어주는 요인들
즉, 이 글의 전체적인 흐름은 재택근무 프로그램이 여러 요인들로 인해 한계를 가지고 있지만, '언제 어디서나' 일할 수 있는 새로운 업무 문화로 재택근무의 한계를 극복하고 있다는 내용. 따라서 3번의 '재택근무에 가장 적합한 직원을 선발하기 위해 주의해야 한다'는 전혀 상관없는 문장이다. 재택근무를 방해하거나 그 한계를 극복해주는 요인과 전혀 상관없는 내용이기 때문.
36.The intuitive ability to classify and generalize is undoubtedly a useful feature of life and research, but it carries a high cost, such as in our tendency to stereotype generalizations about people and situations.
(A) Intuitively and quickly, we mentally sort things into groupsbased on what we perceive the differences between them to be, and that is the basis for stereotyping. Only afterwards do we examine (or not examine) more evidence of how things are differentiated, and the degree and significance of the variations.
(B) Our brain performs these tasks efficiently and automatically, usually without our awareness. The real danger of stereotypes is not their inaccuracy, but their lack of flexibility and their tendency to be preserved, even when we have enough time to stop and consider.
(C) For most people, the word stereotype arouses negative connotations: it implies a negative bias. But, in fact, stereotypes do not differ in principle from all other generalizations; generalizations about groups of people are not necessarily always negative.
① (A) - (C) - (B) ② (B) - (A) - (C)③ (B) - (C) - (A)
④ (C) - (A) - (B)⑤ (C) - (B) - (A)
네모박스 : 분류하고 일반화하는 직관적인 능력은 유용할 때도 있지만, 일반화를 '고정 관념화'하기에 많은 대가(부정적인 영향)를 수반 - 노랑
(C) : 많은 대가 -> 고정 관념이라는 단어가 불러일으키는 부정적인 편견 - 노랑
하지만 고정 관념이 항상 부정적인 것은 아님 - 초록
(A) : 직관적이고 빠르게 사물 간에 차이가 인식할 수 있기 때문 - 초록
그리고 사물이 어떻게 차별화되는지, 그 차이의 정도와 중요성에 대한 더 많은 증거를 조사
(사물 간의 차이를 빠르게 인식하기 위해서) - 파랑
(B) : 우리의 뇌는 이러한 일들을 효율적이고 자동으로 수행함. - 파랑 그러나 고정 관념의 진정으
로 위험한 점을 설명하면서 마무리
C -> A -> B 로 넘어가는 연결 지점 파악하기!
37.Plants show finely tuned adaptive responses when nutrients are limiting. Gardeners may recognize yellow leaves as a sign of poor nutrition and the need for fertilizer.
(A) In contrast, plants with a history of nutrient abundance arerisk averse and save energy. At all developmental stages, plants respond to environmental changes or unevenness so as to be able to use their energy for growth, survival, and reproduction, while limiting damage and nonproductive uses of their valuable energy.
(B) Research in this area has shown that plants are constantly aware of their position in the environment, in terms of both space and time. Plants that have experienced variable nutrient availability in the past tend to exhibit risk-taking behaviors, such as spending energy on root lengthening instead of leaf production.
(C) But if a plant does not have a caretaker to provide supplemental minerals, it can proliferate or lengthen its roots and develop root hairs to allow foraging in more distant soil patches. Plants can also use their memory to respond to histories of temporal or spatial variation in nutrient or resource availability.
① (A) - (C) - (B) ② (B) - (A) - (C)③ (B) - (C) - (A)
④ (C) - (A) - (B)⑤ (C) - (B) - (A)
네모박스 : 식물은 영양분이 제한적일 때 미세하게 조정된 적응 반응을 보임
(C) : 미네랄을 공급해줄 관리가 없다면 = 영양분이 제한적일 때
미세하게 조정된 적응 반응 = 뿌리를 증식하거나 길게 늘리고 뿌리털을 발달시킴
(B) : 시간적 또는 공간적 변화의 역사 = 공간과 시간 모두의 측면
과거에 다양한 영양소 가용성을 경험한 식물 -> 본인에게 영양분이 풍부하지 않기 때문에 다른 영양소를 찾고 섭취한 식물로 (A)의 예시와 반대되는 식물 -> 위험을 감수하는 행동 보임
(A) : 영양분이 풍부했던 이력을 가진 식물 -> 본인에게 영양분이 풍부하기 때문에 다른 영양소를
찾는 데 적극적이지 않은 식물로 (B)의 예시와 반대되는 식물 -> 위험 회피 + 에너지 절약
즉, (B)와 (A)는 두 식물을 대조하고, 반대되는 특징을 설명.
그리고 모든 발달 단계에서 식물은 환경 변화나 불균형에 반응한다고 설명. 네모박스의 '조정된 적응 반응'과 같은 의미를 가진 문장으로, 다시 네모박스 내용을 언급하며 마무리
38. Because the manipulation of digitally converted sounds meant the reprogramming of binary information, editing operations could be performed with millisecond precision.
The shift from analog to digital technology significantly influenced how music was produced. First and foremost, the digitization of sounds ― that is, their conversion into numbers ― enabled music makers to undo what was done. ( ① ) One could, in other words, twist and bend sounds toward something new without sacrificing the original version. ( ② ) This “undo” ability made mistakes considerably less momentous, sparking the creative process and encouraging a generally more experimental mindset. ( ③ ) In addition, digitally converted sounds could be manipulated simply by programming digital messages rather than using physical tools, simplifying the editing process significantly. ( ④ ) For example, while editing once involved razor blades to physically cut and splice audiotapes, it now involved the cursor and mouse-click of the computer-based sequencer program, which was obviously less time consuming. ( ⑤ ) This microlevel access at once made it easier to conceal any traces of manipulations (such as joining tracks in silent spots) and introduced new possibilities for manipulating sounds in audible and experimental ways.
노란색 형광펜 : 소리의 디지털화와 그로 인한 장점들 (되돌리기 기능, 편집 과정 간소화)
초록색 형광펜 : 답의 근거
디지털로 변환된 소리의 조작은 2진법의 정보를 재프로그래밍하는 것으로, 편집 작업은 1000분의 1초의 정밀도로 수행될 수 있었음. 그리고 1000분의 1초의 정밀도를 다음 문장에서 '이러한 매우 작은 수준의 접근'이라고 표현. 또한, 3번과 4번 문장에서 소리의 디지털화로 인한 편집 과정의 장점에 관해 이야기하고 있기에, 1번과 2번에는 들어갈 수 없음. 네모칸도 편집 과정의 장점에 관해 이야기하고 있기 때문.
39.
In the case of specialists such as art critics, a deeper familiarity with materials and techniques is often useful in reaching an informed judgement about a work.
Acknowledging the making of artworks does not require a detailed, technical knowledge of, say, how painters mix different kinds of paint, or how an image editing tool works. ( ① ) All that is required is a general sense of a significant difference between working with paints and working with an imaging application. ( ② ) This sense might involve a basic familiarity with paints and paintbrushes as well as a basic familiarity with how we use computers, perhaps including how we use consumer imaging apps. ( ③ ) This is because every kind of artistic material or tool comes with its own challengesand affordances for artistic creation. ( ④ ) Critics are often interested in the ways artists exploit different kinds of materials and tools for particular artistic effect. ( ⑤ ) They are also interested in the success of an artist’s attempt ― embodied in the artwork itself ― to push the limits of what can be achieved with certain materials and tools.
노란색 형광펜 : 예술 작품의 제작을 인정하는 데 있어 필요한 것은 물감으로 작업하는 것과 이미징 앱을 사용하는 것의 중요한 차이점에 대한 감각. 그리고 이러한 감각은 컴퓨터를 사용하는 방법(기술 - 네모박스의 technology)과 물감과 붓(재료 - 네모박스의 material)에 대한 기본적인 친숙함을 포함할 수 있음
초록색 형광펜 : 그리고 예술 비평가와 같은 전문가의 경우, 재료와 기술에 대한 더 깊은 친숙함이 작품에 대한 충분한 정보에 기반한 판단에 도달하도록 도움을 줌. 어떻게 도움을 줄 수 있을까? 모든 종류의 예술 재료나 도구가 예술 창작을 위한 고유한 도전과 행위유발성을 동반하기 때문에 작품 정보에 기반한 판단에 도달하도록 도움을 줌. -> 3번 다음 문장. 그래서 비평가들은 종종 예술가들이 사용한 다양한 종류의 재료와 도구에 관심을 가짐 -> 4번 문장
40. 다음 글의 내용을 한 문장으로 요약하고자 한다. 빈칸 (A), (B)에 들어갈 말로 가장 적절한 것은?
Research for historical fiction may focus on under-documented ordinary people, events, or sites. Fiction helps portray everyday situations, feelings, and atmosphere that recreate the historical context. Historical fiction adds “flesh to the bare bones that historians are able to uncover and by doing so provides an account that while not necessarily true provides a clearer indication of past events, circumstances and cultures.” Fiction adds color, sound, drama to the past, as much as it invents parts of the past. And Robert Rosenstone argues that invention is not the weakness of films, it is their strength. Fiction can allow users to see parts of the past that have never ― for lack of archives ― been represented. In fact, Gilden Seavey explains that if producers of historical fiction had strongly held the strict academic standards, many historical subjects would remain unexplored for lack of appropriate evidence. Historical fiction should, therefore, not be seen as the opposite of professional history, but rather as a challenging representation of the past from which both public historians and popular audiences may learn.
?
While historical fiction reconstructs the past using (A) evidence, it provides an inviting desc/2ion, which may (B) people’s understanding of historical events.
① insignificant ……delay
② insufficient……enrich
③ concrete ……enhance
④ outdated ……improve
⑤ limited ……disturb
노란색 형광펜 : 역사 소설은 '덜 기록된 것'에 초점을 맞추어 '재창조'함. 왜 재창조라고 표현? 역사 자료가 없어서 전혀 표현되지 않았던 과거를 대중들에게 보여주기 때문이다. 그래서 'invention이라고 표현함. 따라서 (A)는 '불충분한'이라는 단어가 들어가야 함. 역사가들이 밝혀낼 수 있는 뼈대에 살을 붙이고, 반드시 사실이 아니더라고 과거의 사건 등에 대해 명확하게 표현하기 때문.
초록색 형광펜 : 그러나 역사 소설이 항상 '사실'이 아닐지라도 이는 역사와 정반대의 것으로 여겨지면 안됨. 오히려 역사학자와 대중 관객이 모두 그것으로부터 '배울 수 있고' 전혀 표현되지 않았던 과거의 일부들을 역사 소설을 통해 볼 수 있기에 대중들의 이해를 풍부하게 해줌. 대중들에게 비록 진실이 아닐지라도 더 많은 정보들을 주기 때문.
41 - 42.
One reason we think we forget most of what we learned in school is that we underestimate what we actually remember. Other times, we know we remember something, but we don’t recognize that we learned it in school. Knowing where and when you learned something is usually called context information, and context is handled by (a) different memory processes than memory for the content. Thus, it’s quite possible to retain content without remembering the context.
For example, if someone mentions a movie and you think to yourself that you heard it was terrible but can’t remember (b) where you heard that, you’re recalling the content, but you’ve lost the context. Context information is frequently (c) easier to forget than content, and it’s the source of a variety of memory illusions. For instance, people are (d) unconvincedby a persuasive argument if it’s written by someone who is not very credible (e.g., someone with a clear financial interest inthe topic). But in time, readers’ attitudes, on average, changing the direction of the persuasive argument. Why? Because readers are likely to remember the content of the argument but forget the source ― someone who is not credible. If remembering the source of knowledge is difficult, you can see how it would be (e) challenging to conclude you don’t remember much from school.
노란색 형광펜 : 맥락 정보, 우리가 무언가를 어디에서 언제 배웠는지를 아는 것
초록색 형광펜 : 맥락은 그 내용에 대한 기억(contetn)과는 다른 기억 절차로 다루어지기에, 맥락을 기억하지 않고 내용만 기억하는 것은 가능함. 따라서 우리가 학교에서 배운 것 대부분을 잊어버린다고 생각하게 됨(학교라는 맥락, 출처를 잊고 학교에서 배운 내용만을 기억하기 때문), 그리고 이와 관련된 다른 예시들이 그 뒷부분에 나옴.
41. 윗글의 제목으로 가장 적절한 것은?
① Learned Nothing in School?: How Memory Tricks You
② Why We Forget Selectively: Credibility of Content
③ The Constant Battle Between Content and Context
④ How Students Can Learn More and Better in School
⑤ Shift Your Focus from Who to What for Memory Building
-> 정답 1번. 학교에서 배운 것이 없는가? 기억이 당신을 어떻게 속이는가
즉, 맥락 정보에서 맥락을 잊고 그 정보의 내용만 기억하기에 우리는 학교에서 배운 것이 없다고 생각함. 이는 초록색 형광펜 내용.
42. 밑줄 친 (a)~(e) 중에서 문맥상 낱말의 쓰임이 적절하지 않은것은?
① (a) ② (b) ③ (c) ④ (d) ⑤ (e)
-> 맨 마지막 문장 '만약 지식의 출처를 기억하는 게 어렵다면, 여러분이 학교에서 배운 것을 많이 기억하지 못한다고 결론 내리기가 어려울(→ 쉬울) 것임을 알 수 있다.'
Why? 지식의 출처를 기억하는 게 어렵다 = 맥락 저보에서 맥락을 잊어버린다
-> 학교에서 배운 것을 많이 기억하지 못하게 됨. (학교라는 출처를 잊어버리기 때문)
따라서 학교에서 배운 것을 많이 기억하지 못한다는 결론을 내리게 되므로 그 결론을 내기가 어려운 것이 아니라 쉬움.
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